„Sumanaus moksleivio akademija” tęsia veiklas

Jau treti metai, kai Rokiškio verslo klubas kartu su VDU žemės ūkio akademija ir Rokiškio profesinio mokymo centru įkūrė Rokiškio inžinerijos klasę, kuri prasiplėtė į gamtos mokslų klasę. Ir šiais mokslo metais mūsų gimnazijos Ig-IVg kl. moksleiviai, kuriems sekasi matematika, fizika, biologija ar chemija, kurie domisi inžinerija ar gamtos mokslais, buvo pakviesti dalyvauti I ir II lygio programose.

Pirmą kartą dalyvaujantiems siūloma I lygio programa pasirenkant inžinerijos arba gamtos mokslų kryptį. I lygio programa sudaryta taip, kad moksleiviai galėtų patirti žemės ūkio, mechanikos, tvariosios inžinerijos studijų įdomumą ir gautų naujausių mokslo žinių, kad galėtų pasipraktikuoti mokslo laboratorijose, pasikonsultuoti su universiteto dėstytojais. Tiems, kurie pernai baigė I lygio programą, siūloma II lygio inžinerijos arba gamtos mokslų krypties programa. Dalyvaujant II lygio programoje, moksleiviai atlieka projektinius darbus, analizuoja aktualias inžinerines, technologines, gamtos mokslų problemas. Veiklos vyksta Rokiškio profesinio mokymo centre, VDU Žemės ūkio akademijoje ir Rokiškio rajono verslo įmonėse.

Darbų sūkuryje

Lapkričio 29 d. labiausiai susidomėję šiuo projektu Ig -IVg kl. mokiniai vyko į VDU Žemės ūkio akademiją, kur susipažino su projektiniais darbais, atliko eksperimentus, klausėsi paskaitų, buvo vaišinami skaniais pietumis.

I lygio inžinerijos eksperimentinė klasė klausėsi paskaitos „Elektra iš jūros”, kurią skaitė m.d.dr Egidijus Kasiulis. Joje mokiniai išgirdo daug įdomios informacijos apie tai, kaip iš jūros yra gaunama elektra, kokios turbinos ten statomos ir kaip jos veikia. Taip pat dėstytojas aptarė ir kaip ateityje bus išgaunama elektra iš jūros. Antroje paskaitoje „Inžinerija- svajonės įgyvendinimo galimybė” prof. dr. Vytenis Jankauskas mokiniams paaiškino, kas yra inžinerija, kaip ji pritaikoma mūsų gyvenime, apie mechanikos evoliuciją, transporto priemonių mechanizmus, įvairius fizikos dėsnius ir kaip jie taikomi dabartinėje pramonėje. Trečioje paskaitoje „Kaip kukurūzo grūdas atskiriamas nuo burbuolės” prof. dr. Dainius Steponavičus ir dokt. Justinas Anusauskas paaiškino, kaip nuo pačio kukurūzo yra atskiriama jo burbuolė ir tai parodė praktiškai. Aptarė žemės ūkį, kokia moderni technika yra naudojama šiuo metu, kaip studentai mokinasi ją eksplotuoti, programuoti. Paskaitos pabaigoje parodė kelis robotukus ir papasakojo, kaip jie veikia ir kiek tokie kainuoja. Paskutinėje ketvirtoje paskaitoje „Kas yra temperatūra ir kaip ją išmatuoti?” lekt. Tomas Ūksas išsamiau papasakojo apie mums gerai žinomą fizikinį dydį - temperatūrą. Jo paskaita mokiniams buvo įdomiausia, nes joje buvo ne tik daug įdomios teorijos apie įvairius būdus išmatuoti temperatūra, apie elektros laidumą bei kur galima taikyti šią sukauptą informaciją, bet parodė ir įvairiausių termometrų ir termovizorių, kuriuos mokiniai galėjo pačiupinėti ir net išbandyti.

Smagu pabandyti

I lygio gamtos mokslų eksperimentinė klasė klausėsi paskaitos “Fotosintezės pigmentų nustatymas”, kurią vedė lekt. Dr. Edita Mažuolytė- Miškinė. Jos metu atliko tyrimą. Pirmiausia sutrynė špinatų lapus, užpylė spiritu, gautą masę prafiltravo  filtriniu popieriumi, supylė į mėgintuvėlį ir jį įdėję į specialų aparatą išgavo pigmentų skaičių, esantį tuose lapuose. Paskui atliko praktinį darbą tema „Kas užkoduota augalo lape?” (doc. dr. Viktorija Vaštakaitė-Kairienė). Paskaitoje  mokiniai  pjaustė  gėlės plokštenės lapą ir jos gabalėlį dėjo ant laboratorinio stiklo, užlašino specialaus skysčio, uždėjo vėl tokį pat stiklą ir per mikroskopą stebėjo augalo žioteles. Paskutinėje paskaitoje „Vaistažolės maistas ir vaistas” lekt. dr. Mariaus Lasinsko padedami gamino vaistažolių mišinius, juos degustavo, uostė, susipažino su jų gydomosiomis savybėmis.

II lygio inžinerijos klasės mokiniai, susiskirstę grupėmis, pirmiausia susipažino kokį inžinerinį projektą turės paruošti. Jiems paskirti mentoriai pristatė šio darbo tikslus, uždavinius ir rengimo eiga. Šiuos projektus mokiniai turi paruošti per šiuos mokslo metus ir juos pristatyti baigiamajame renginyje birželio mėnesį. Geriausiai parašę projektą bus apdovanoti piniginiais prizais.  Vėliau paskaitoje „Konstrukcinės medžiagos” (doc. dr. Audrius Žunda) matavo metalų kietumą, maišė chemines medžiagas taip išgaudami veidrodinį paviršių ant tam tikro tipo metalo. Paskaitoje „Projektavimas” lekt. Albinas Andriušis visiems pademonstravo, kaip maketuoti gaminius ir juos pristatyti rinkoje. O paskaitoje „Brėžinys ir jo informacija” lekt. Dainius Ramukevičius pristatė braižybos meną, išdėstė pagrindines taisykles, kuriomis vadovaujantis nubraižytas brėžinys yra suprantamas visiems.

Prie vaišių stalo

II lygio gamtos mokslų klasės mokiniai visą dieną atliko tyrinėjimus „Liofilizuota, šaldyta, džiovinta. Kas vertingiau?”. Dokt. Jūratė Stavickienė ir dokt. Erika Jakienė pirmiausia mokinius suskirstė į tris grupes ir davė kepti sausainius pagal tą patį receptą tik su skirtingai paruoštomis aktinidijomis. Viena grupė kepė sausainius su liofilizuotomis aktinidijomis, antra grupė su džiovintomis, o trečia grupė su šviežiomis uogomis. Iškepus sausainius buvo įvertinama jų tekstūra, skonis, kvapas, apskaičiuojama maistinė vertė. Galiausiai specialių tirpalų, chemikalų pagalba buvo nustatyta kiek kiekvienos rūšies sausainis turi vitamino C. Paaiškėjo, kad daugiausia vitamin C turi sausainiai, kepti iš liofilizuotų aktinidijų, o mažiausiai - iš šviežių.

Taigi, visiems dalyviams paskaitos buvo labai įdomios ir naudingos. Mokiniai jau laukia naujų užsiėmimų „Sumanaus moksleivio akademijoje”.

Autorius:
Jurgita Kazlienė, karjeros specialistė

Nuotraukų autorius(-iai):
Jurgita Kazlienė

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos