Grupė mokytojų, pagalbos specialistų ir mokinio padėjėjų iš „Ąžuolo“ gimnazijos, Zarasų Pauliaus Širvio progimnazijos, „Santarvės“ pradinės mokyklos, Antazavės Juozo Gruodžio bei Dusetų Kazimiero Būgos gimnazijos dalyvavo mokymuose iš TŪM programos Aplinkos įgalinimas įtraukiajam ugdymui. Kursus vedė lektorė Raima Drąsutytė, kūno judesio terapijos praktikė, Rosita Pipirienė psichologė, psichoterapeutė bei Gabrielė Tervidytė-Arandi, socialinės politikos ekspertė ir socialinė darbuotoja, VšĮ „Penki pojūčiai“ įkūrėja.
Mokymų dalyviai
Raima Drąsutytė kalbėjo apie fizinę ir psichologinę vaiko aplinką, aiškino, kaip suskurti jutimams palankią klasę. Sužinojome, kad visų dirgiklių neįmanoma pašalinti, bet reikėtų klasėje pagal galimybes įkurti ramią vietą, kur vaikas galėtų pasitraukti nuo sensorinės perkrovos, pabūti ir sureguliuoti savo nervų sistemą. Autistiškas ir sensoriškai itin jautrus vaikas pasaulį/aplinką patiria kaip labai chaotišką ir nenuspėjamą. Jis gali jausti, kad nieko negali kontroliuoti. Tai jai/jam sukelia daug įtampos ir nerimo. Labai svarbus mokytojo pastabumas, smalsumas, susidomėjimas, pagarba vaikui. Tai gali padėti iš anksto atpažinti požymius, kurie išduoda, kad vyksta sensorinė perkrova ir pvz., artėja emocinė iškrova (pykčio priepuolis, nevaldomas bėgiojimas ir pan. arba kaip tik atvirkščiai - užsidarymas savame pasaulyje, nenoras ką nors daryti). Pasidalino patarimais, kad kartais gali padėti keletas paprastų veiksmų: atitolinimas nuo dirgiklių, pvz., jei jam per ryški šviesa, galima persodinti į ne taip stipriai apšviestą vietą, arba pasiūlyti ausines nuo triukšmo, leisti jam pabūti klasėje įrengtame ramiame kampelyje, duoti sensorinius daiktus – kad vaikas galėtų nusiraminti neišeidamas iš klasės.
Rosita Pipirienė paskaitoje
Lektorė pasidalino paprastais judesiais, kurie padeda vaikui įsižeminti, pajusti savo kūno ribas, pasijusti geriau ir tvirčiau. Šiuos judesius mokytoja/as gali pasiūlyti daryti ir visai klasei. Buvo pristatyti Stūmimo pratimai. (Sienos stūmimas. Rankomis stumiame sieną. Svarbu pajusti atramą.) Išsipurtymo pratimai ir kt. Jaunesniam galima pasiūlyti pavaizduoti, kaip nusipurto sušlapęs šuo. Įtempti kūną ir atpalaiduoti. Pvz., galima savo kūnais vaizduoti makaronus: kaip pavaizduoti nevirtą makaroną – kietą, o virtą – minkštą. Savęs apkabinimas. Kvėpavimo pratimai. Pvz., laikyti tarp rankų įsivaizduojamą kamuolį, įkvepiant jį didinti, iškvepiant – mažinti. Stengtis kvėpuoti labiau pilvu. Daug naudingos informacijos gavo seminaro dalyviai.
Darbų pristatymas
Gegužės mėnesį grupė mokymų dalyvių lankėsi Vilniuje psichosocialinių paslaugų centre vaikams, suaugusiems ir jų šeimoms, patiriantiems psichikos sveikatos sunkumų. Tai – kol kas vienintelis tokio pobūdžio centras Lietuvoje, kurį įkūrė ne pelno siekianti ir dirbanti socialinio verslo metodais VšĮ „Penki pojūčiai“. Apie šį centrą papasakojo kambario įkūrėja Gabrielė Tervydytė – Arandi. Naujajame terapijos ir konsultacijų centre dirba psichologai, socialiniai darbuotojai, kūno ir judesio, dailės ir kiti terapeutai, taikys komandinį intervencijos modelį dirbant su kiekvienu vaiku ir jo šeima. Mus supažindino su specialiai sukurta sensorine įranga. Čia vyksta terapiniai užsiėmimai vaikams, esantiems autizmo spektre arba turintiems elgesio, emocijų, dėmesio ir kitų raidos sutrikimų.
Kūrybinė užduotis
Apie kūrybos ir kūrybiškumo svarbą bei reikšmę kalbėjo psichologė, psichoterapeutė Rosita Pipirienė
Aiškinomės, kokią įtaką vaiko ugdymo procesui daro mokytojo pastabumas ir atjauta. Kalbėjome apie kūrybiškumą, kokią asmenybę laikome kūrybiška. Klausytojai buvo supažindinti su ypatingai talentingo žmogaus, genijaus charakteristika. Kūrybiškumą daugiausia lemia individualios asmenybės savybės (vaizduotės lakumas, mąstymo greitumas, tikslumas, lankstumas, išradingumas, konstruktyvumas, smalsumas, motyvacinė įtampa, poreikis nuolat tobulinti savo veiklą), patyrimas, auklėjimas ir saviaukla. Prisiminėme kūrybos metodų įvairovę: jų pagrindas yra vaizduotės, fantazijos, kūrybiškumo atpalaidavimas ir intelekto „įdarbinimas“.
Lektorė Rosita Pipirienė
Svarbi sritis yra žmogaus psichinių procesų lavinimas, ką galima būtų priskirti ne tiesiogiai prie kūrybos, bet prie psichologijos metodų. Kūrybiškumą skatina ir vaizduotę, fantaziją atveria pojūčių lavinimas. Žmogus turi penkis pojūčius: klausą, regą, skonį, uoslę, lytėjimą. Juos lavinant, lavėja žmogaus kūrybiškumas.
Ši lektorė taip pat supažindino su sudėtingo charakterio vaiko asmenybės raida ir ypatumais, galimomis problemomis bei pagalbos galimybėmis. Aiškinomės, kaip elgtis su „sunkiais“ vaikais, kaip be bausmių sudrausminti vaikus.
Gabrielė Tervydytė - Arandi
Dar vieną paskaitą skaitė Gabrielė Tervydytė- Arandi, dirbanti su įvairių visuomenės grupių psichine sveikata, sutrikimų turinčiais vaikais, jų šeimomis ir socialinių bei švietimo paslaugų specialistais. Lektorė visą savo profesinį dėmesį skyrė raidos sutrikimų turintiems vaikams ir jų šeimoms kurdama unikalią technologiją ir jos naudojimo metodiką. Aiškinomės, kas yra socialinė emocinė vaiko sveikata, kodėl ji svarbi ugdymo procese? Ji taip pat kalbėjo apie autizmo spektro sutrikimus: ką svarbu žinoti mokytojui ir specialistui? Pristatė vaiko raidos sutrikimus - ką reikia žinoti pedagogui. Mokėmės pildyti vaiko sensorinių profilį bei aiškinomės konkrečių sensorinių integracijos metodus. Vyko užduočių ir užsiėmimų analizė bei praktinis išbandymas.
Dalyvių laukia dovanėlės
Mokymai buvo naudingi ir aktualūs, nes vis dažniau susiduriame su „sunkiais“ vaikais bei specialiųjų poreikių turinčiais mokiniais.
-
- Paskelbta: 2024-12-10
- Kategorija: Projektinė veikla
Zarasų r. Dusetų Kazimiero Būgos gimnazija partnerio teisėmis dalyvauja projekte... -
- Paskelbta: 2024-11-08
- Kategorija: Projektinė veikla
Dusetų Kazimiero Būgos gimnazija kartu su Zarasų „Santarvės“ pradine mokykla, Pa... -
- Paskelbta: 2024-10-28
- Kategorija: Projektinė veikla
Ruduo būna visoks: spalvotas ir pilkas, ramus ir vėjuotas, šiltas ir šaltas, sau... -
- Paskelbta: 2024-09-24
- Kategorija: Projektinė veikla
Atnaujintoje 5-os klasės istorijos bendrojoje programoje didelis dėmesys yra ski... -
- Paskelbta: 2024-05-22
- Kategorija: Projektinė veikla
Mes, antros klasės mokiniai, šiemet dalyvavome projekte „Mokėk plaukti ir saugia... -
- Paskelbta: 2023-11-21
- Kategorija: Projektinė veikla
Zarasų rajono savivaldybės 2023-2025 m. strateginiame veiklos plane numatytas fi... -
- Paskelbta: 2023-04-18
- Kategorija: Projektinė veikla
Atsižvelgiant į Zarasų rajono savivaldybės jaunimo reikalų tarybos siūlymą, Zara...