Apie žygį „Kazimiero Būgos gyvenimo vingiais“

• Paskelbta: 2024-09-23
  • Kategorija: Išvykos

Gražų penktadienio rytą grupė gimnazijos mokinių su lietuvių kalbos mokytojomis bei Zarasų krašto gide Dalia Vaitukaitiene išsiruošė į žygį „Kazimiero Būgos gyvenimo vingiais“. Prie gausaus mokinių būrio prisijungė ir Zarasų atviro jaunimo centro atstovai Karolina ir Tomas.

Žygis prasideda

Smagu buvo keliauti tarp ežerų ir kalvelių besisukiojančiu keliu. Tik spėk gerti į save rudenišką grožį. Keliauti buvo linksma ir gera, bet saulė, rodos, vis labiau svilino, tarsi vasara būtų.

Laukiame arbūzų

Labai maloniai visus nustebino arbūzų augintojai, kurie mus pavaišino skanut skanutėliais  čia, prie Žiego ežero, užaugintais arbūzais.

Pusiaukelė

Kai po įveiktų ilgų kilometrų pasukome rodyklės, rodančios, kad iki Kazimiero Būgos tėviškės liko tik du kilometrai, atrodė, kad jau pasiekėme tikslą. Netrukus mes sodyboje, kurioje prabėgo Kazimiero Būgos vaikystė.

Atokvėpio pertrauka

Pažintį su sodyba pradėjome nuo kieme stovinčio kryžiaus.

Vėliau pravėrėme trobos duris. Prieškambaryje įrengtoje ekspozicijoje pasakojama apie Kazimiero Būgos gyvenimą, mokslinę bei visuomeninę veiklą. Nors autentiškų daiktų neišliko, bet muziejininkai pasistengė atkurti kiek įmanoma autentiškesnę aplinką. Apie Kazimiero Būgos gyvenimą pasakoja nuotraukos, jo išleistos knygos.

K. Būgos tėviškėje

Iš šių namų Kazimieras Būga, sulaukęs devynerių metų, tėvo buvo leidžiamas slapta mokytis pas daraktorius, nes lietuviams skaityti ir rašyti lietuvių kalba tada caro valdžios buvo griežčiausiai draudžiama.

Klausomės gidės pasakojimo

Nors nuovargis jau jaučiamas, bet stengiamės išgirsti labai malonų gidės Dalios Vaitukaitienės balsą ir kuo daugiau sužinoti apie žymųjį kalbininką, juk mūsų gimnazija jo vardu pavadinta.

Graži K. Būgos gimtinė

Netrukus gidės vyras Rimas Vaitukaitis pakviečia atsigaivinti šalta arbata, užkąsti bandelių, pasmaguriauti medaus. Laikas besišnekučiuojant prabėgo labai greitai ir jau laukiame mokyklinio autobusėlio, kuris pargabens žygeivius namo: vienus iki Dusetų, o kitus iki Salako.

Rimo Vaitukaičio pagalba

O ką apie šį žygį pasakoja mūsų mokiniai, skaitykite ir sužinosite.

Žygį, kuris buvo skirtas Kazimiero Būgos 145-osioms gimimo ir 100-osioms mirties metinėms, pradėjome nuo kalbininko atminimui skirto paminklo. Kelionės metu buvo trumpi sustojimai, kurių metu išgirdome pasakojimus apie Dusetų miestelio aikštę, medinį namą, kuriame kadaise buvo pradžios mokykla ir toje mokykloje mokėsi Kazimieras Būga, Emiliją Pliaterytę. Ilgiau stabtelėjome pusiaukelėje, gražioje pievutėje, kur mūsų laukė ūkininkų, auginančių arbūzus, vaišės. Paragavęs raudonojo arbūzo iškart supratau, jog tai ne parduotuvėje pirktas, bet savą skonį subrandinęs besėklis arbūzas. Tokio skanaus besėklio arbūzo dar nebuvau ragavęs! Geltonojo arbūzo, kurį paragavau prieš išeinant, skonis taip nenustebino. Nebuvo tokios originalios vasaros gaivos, kaip raudonojo. Pailsėję žygiavome toliau. Artimiausia stotelė jau ir buvo kalbininko Kazimiero Būgos memorialinis muziejus. Kadangi muziejuje lankiausi pirmą kartą, tai buvo gana įdomu pamatyti šio garsaus kalbininko gimtinę ir pasiklausyti gidės Dalios pasakojimų apie jo kilmę, mokslus, gimines, pasiekimus. Po ekskursijos visi nuėjome vaišintis gaivia arbata, skaniomis bandelėmis, šakočiu ir traškiais trapučiais su medumi. Teisybę sakė mus lydėjusi Karolina, kad po žygio maistas būna pats skaniausias.

Labai dėkoju žygio organizatoriams ir lietuvių kalbos mokytojoms Dainorai ir Vandai, už puikią priežiūrą žygio metu. Mano nuomone, tokių žygių reiktų daugiau, kadangi jie yra informatyvūs, papildantys mokinių žinias. Taip pat ir savotiškas vienos dienos atsitraukimas nuo pamokų. Šį žygį vertinu kaip informatyvų ir puikų, su gerai parinktu maršrutu ir vidutiniu atstumu, kadangi 9-ių kilometrų kelias yra nesunkiai įveikiamas.

Endis Narkevičius-Marovas, IIg klasė

***

Penktadienį žygiavom iki Kazimiero Būgos gimtinės. Grožėjomės gamtos vaizdais. Nebuvo nei vienos tylios akimirkos, skambėjo dainos, juokas ir net keli gimnastikos triukai. Keliaudami klausėmės gidės pasakojimų apie miestelio istoriją: kaip kunigaikščio Gedimino laiškai pasiekė ir Dusetų amatininkus, išgirdom detalių apie Pliaterių gyvenimą, stabtelėjom prie namo, kur kadaise buvo Dusetų pradžios mokykla, o joje mokėsi ir būsimas kalbininkas, koplytstulpio Emilijai Pliaterytei. Pusiaukelėj, už Pakniškių kaimo, laukė maloni staigmena – poilsio stotelė, kur ragavome vietinio ūkio arbūzus ir klausėmės ūkininkavimo paslapčių. Visi pritarėm, kad darysim žygį ir iki turgelio įsigyti daugiau. Smagiausia buvo apsilankyti kalbininko sode, užeiti į jo vaikystės namus ir sužinoti daugiau apie tai, kaip jis gyveno. Troboje labai jauku. Buvo labai miela pagalvoti, kad asmuo, kuris tiek daug prisidėjo prie mūsų kalbos žodyno kūrimo, puoselėjimo ir jos istorijos taip pat buvo tiesiog žmogus su savu gyvenimu, pomėgiais ir šeima. Man įsimintiniausias dalykas – mažas exlibris. Jis labai paprastas, tik vardas ir keli smulkūs ornamentai, bet žinodama, kad jis padėjo mūsų kalbai nenumirti, išlikti, jog kalbininkui užteko tik savo paties vardo, imi nevalingai šypsotis.

Labai džiaugiuosi šiuo žygiu ir manau, kad tai yra puikus būdas pailsėti nuo įprastų pamokų, vadovėlių. Daug įsimintiniau ir smagiau yra pačiai kažkur nukeliauti ir pamatyti savo akimis. Toks būdas mokytis man žymiai įdomesnis ir tikrai norėčiau daugiau tokių išvykų. Dėkoju organizatoriams už tokią galimybę!

Gabija Steponavičiūtė, IIg klasė

***

Man labai patiko žygis. Buvo įdomu, smagu, nors ir karšta. Stabtelėjimai poilsiui tikrai padėjo. Man labai patiko, kai sustojom pasivaišinti arbūzais. Ne tik ragavome arbūzus, bet ir sužinojome, kaip jie auginami.  Pailsėjus buvo tikrai lengviau eiti. Kai nuėjom į Kazimiero Būgos gimtinę, negalėjau atsigrožėti aplinka. Buvo labai gražu. Įdomu buvo klausytis pasakojimo. Sužinojau daug naujų dalykų apie kalbininką Kazimierą Būgą. Man viskas paliko labai didelį įspūdį. Labai norėčiau padėkoti organizatoriams už tokį nuostabiai suorganizuotą žygį ir edukaciją. Tokios edukacijos labai naudingos, nes mokiniai ne tik sužino naujų dalykų, bet ir smagiai praleidžia laiką pasivaikščiodami. Aš labai norėčiau daugiau tokių smagių edukacijų.

Kamilė Lukaševičiūtė, 8 klasė

Žygis man labai patiko ir, jeigu būtų galima, dar kartočiau. Naudingi buvo gidės  pasakojimai, sužinojau naujų dalykų. Gerai, kad buvo poilsio stotelės. Galėjome pailsėti, atsigerti vandens, pasivaišinti arbūzais. Kazimiero Būgos gimtinėje taip pat patiko. Buvo įdomu klausytis pasakojimo apie kalbininką, jo gyvenimą, mokslus. Norėčiau padėkoti organizatoriams ir, aišku, mokytojoms, už sugalvotą žygį. Manau, kad tokių žygių reikia daugiau. Tai padeda mokiniams sužinoti daugiau  apie savo kraštą. Dar tokie žygiai yra naudingi, nes labiau susidraugauji su kitais. Tokių veiklų galėtų būti daugiau.

Monika Tylaitė, 8 klasė

***

Žygio metu mus lydėjusi gidė papasakojo daug įdomių istorijų (aikštėje, kur anksčiau stovėjo paminklas Kazimierui Būgai, prie namo, kur seniau buvo pradžios mokykla, kurioje mokėsi būsimas kalbininkas. Prie koplytstulpio Emilijai Pliaterytei). Nuėję pusę kelio sustojome pailsėti. Mus vietiniai ūkininkai vaišino labai skaniais arbūzais. Pailsėję keliavome toliau. Pasiekę Kazimiero Būgos memorialinį muziejų pirmiausia susipažinome su Kazimiero Būgos gyvenimu, mokslu, darbais. Po ekskursijos visi atsigėrėm arbatos, pasivaišinome mums paruoštomis vaišėmis,  pasidalinome įspūdžiais.

Ačiū organizatoriams už šį žygį. Man jis labai patiko. Tokie žygiai yra tikrai reikalingi ir pamokantys. Norėčiau, kad ateityje būtų dar tokių žygių.

Arijus Kudeliovas, 8 klasė

***

Žygis man tikrai patiko, buvo labai smagu! Eidama grožėjausi įspūdingais vaizdais. Labai žavėjausi neapsakomai gražioje vietoje Žiego ežeru, piliakalniu. Poilsio stotelės buvo puikiai suorganizuotos. Gerai praleidome laiką! Kazimiero Būgos gimtinėje mums pasakojo apie kalbininką. Sužinojau naujų, negirdėtų dalykų. Labiausiai įsiminė tai, kad jis buvo sukaupęs net šešis šimtus tūkstančių kortelių su žodžiais. Muziejuje buvo įdomu pamatyti senovinius baldus! Organizatoriai puikiai viską suplanavo, nieko netrūko! Manau, kad šie žygiai tikrai reikalingi ir naudingi! Norėčiau daugiau tokių veiklų!

Vėjūnė-Arielė Mazūraitė, 8 klasė

Žygiavom iki Kazimiero Būgos gimtinės Pažiegėje. Mus lydėjusi  gidė Dalia pasakojo apie kai kurias vietas, susijusias su kalbininku, Emilija Pliateryte. Buvo naudinga išgirst ir naujų pasakojimų, ir prisiminti tai,  ką žinojom. Buvo ir maloni poilsio stotelė. Eidami pėsčiomis beveik 9 kilometrus galėjom smagiai visi pabendraut. Pažiegėje taip pat klausėmės pasakojimų apie Kazimierą Būgą, apžiūrėjome muziejų. Viskas buvo labai įdomu,  naudinga. Norėčiau daugiau tokių žygių, nes ne tik pamatai daug naujo, bet ir daugiau sužinai.

Gabija Velykytė, IIg klasė

***

Žygiavome iki Kazimiero Būgos gimtinės. Žygis buvo labai įdomus. Su mumis ėjusi gidė Dalia įdomiai pasakojo miestelio istoriją, apie Emiliją Pliaterytę, Kazimierą Būgą. Smagi buvo pusiaukelėje poilsio stotelė! Vaišinomės labai skaniais arbūzais. Tokių niekur nenusipirksi, tik pas vietinius ūkininkus. Arbūzų augintojai pasakojo, kaip jie augina arbūzus. Ateityje planuoja pardavinėti ir Dusetų turguje. Manau, jog labai greitai juos išpirktų, nes arbūzai neapsakomo skonio!

Pailsėję, atgavę jėgas, keliavome toliau, kol pasiekėme Kazimiero Būgos gimtinę. Muziejuje gidė papasakojo apie kalbininko giminę, protėvius, mokslą, darbus. Po to mūsų laukė vaišės. Gėrėme mėtų arbatą su medumi, užkandžiavome, juokėmės ir mėgavomės gamta! Buvo labai smagu!

Manau, kad reikia daugiau tokių žygių. Jie labai naudingi, nes tu atitrūksti nuo virtualaus pasaulio, gyvai bendrauji su draugais, grožiesi gamta, diskutuoji su mokytojais, ilsiesi. Nuėjusi apie 10 kilometrų aš visiškai nepavargau! Diena buvo kupina džiaugsmo ir naujovių! Jei manęs paklaustų, ar norėčiau dar tokių žygių, be abejonės sakyčiau: TAIP!

Ačiū surengusiems šį žygį! Labai tikiuosi, jog ateityje bus daug daugiau tokių žygių!

Vigilija Stankūnaitė, 8 klasė

***

Penktadienį mes, gimnazistai, ėjome į žygį Dusetos - Pažiegė, skirtą  paminėti kalbininko profesoriaus Kazimiero Būgos 145 -ąsias gimimo bei  100 -ąsias mirties metines. Šį žygį suorganizavo Zarasų krašto gidė Dalia Vaitukaitienė ir gimnazijos  lietuvių mokytojos Vanda Normantienė ir Dainora Biliūnaitė. Kartu keliavo ir Zarasų atviro jaunimo centro atstovai Karolina bei Tomas.

Nusifotografavę prie Kazimiero Būgos paminklo, leidomės į kelionę. Žinojome, kad teks įveikti nemažai kilometrų. Žygio metu gidė pasakojo apie Dusetų kraštą XIX-XX a. ir kaip su tuo buvo susijęs kalbininkas Kazimieras Būga. Pasiekę maršruto pusiaukelę, mus svetingai aptarnavo gidės vyras Rimas Vaitukaitis ir arbūzų augintojai iš Pažiegės kaimo. Jų arbūzai buvo pasakiško skonio: sultingi, saldūs, kvapnūs. Atsigaivinę arbūzais, žygiavome toliau. Kai pasiekėme kalbininko tėviškę, mums gidė aprodė renovuotą sodybą, (memorialinį muziejų), papasakojo apie jį ir jo giminaičius daugiau.

Po visų gidės pasakojimų, ėjome užkąsti. Ačiū gidei Daliai Vaitukaitienei ir lietuvių mokytojoms už suorganizuotą žygį.

Dainius Lepiochinas, Ig klasė

***

Žygis nuo Dusetų iki Pažiegės – kalbininko Kazimiero Būgos gimtinės – buvo įdomus ir visai nesudėtingas. Žygį pradėjome nuo mūsų gimnazijos, stabtelėjome prie Dusetų Švč. Trejybės bažnyčios, prisiminėme garsią karžygę Emiliją Pliaterytę. Teko eiti mišku ir laukais. Kelias buvo gana ramus, aplink buvo daug gamtos, švietė saulė, gaivino vėjelis. Pažiegę pasiekėme po gerų poros valandų. Kazimiero Būgos gimtinė nedidelė, bet įdomu buvo apsilankyti, sužinoti apie jį, jo darbus ir nuopelnus Lietuvai, juk jis prisidėjo prie lietuvių kalbos tyrinėjimo. Sužinojome, kad kalbininkas labai mylėjo ir brangino  savo tėviškę, jos apylinkes. Sakydavo, kad jam nereikia jokių kurortų, kad gražesnės vietos, kaip Pažiegė, jis nerandąs, nors daug kur važinėjo ir lankėsi.

Aplinka rami, verta apsilankyti kiekvienam, kas domisi savo krašto istorija bei lietuvių kultūra.